dPerantauan

Catatan harian d dunia orang...

Monday, November 29, 2004

Change

Change for the better - ungkapan yang biasa didengar. U have to change, if not u're not relevent - satu lagi ungkapan. Tapi mengubah suatu tabiat/fahaman adalah satu benda yang sukar dipraktikan. Cakap lebih mudah untuk diubah, perilaku susah.

Dalam dunia serba laju berlalu, manusia terpaksa berubah - secara sukarela atau pun dipaksa. Berubah kearah baik atau pun sebaliknya. Pembangunan, teknologi, politik, ekonomi - semua pemangkin perubahan.

Tapi, manusia tidak pernah mewawarkan Islaam sebagai pemangkin perubahan.

Dalam Islaam sendiri, perubahan dari kurang baik ke yang lebih baik adalah dituntut. Hijrah dan jihad adalah kalimah yang seiring. Perubahan kepersekitaran yang lebih baik dan striving for the betterment tema dinamika Islaam itu sendiri. Tetapi pengertian sebenar pada kalimah ini jarang difahami, apalagi dipraktikkan.

Bercerita pasal perubahan ini, ada sorang teman tempatan yang selalu menukar style rambutnya (dia jarang memakai gutrah - headgear arab tu). Bila ditanya kenapa dia acap menukar cara dia mendandan rambutnya - jawabnya: brother, this is only thing i can change. i want to change my car, i can't afford. i wan't to change my wife, can't do that. so i just change my hair style!

Mudah-mudahan ALlaah permudahkan kita berubah kearah kebaikan dan pemahaman akan deenNya yang sebenar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home